مراحل صدور پروانه ساختمان در اصفهان در سال 1402
ام مشاوره و راهنمایی رایگان بصورت تلفنی با مهندسین اصفهان رستا Esfahan-rasta.ir -09133896743
برای ارتباط با کارشناس شرکت اصفهان رستا و دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان، می توانید با کلیک روی دکمه پایین با ما تماس بگیرید.
پروانه ساختمان چیست؟
پروانه ساخت در مراحل ساخت و ساز کمک شایانی به مالکان می کند.مالکان می توانند در تمام مراحل ساخت از تجربیات و تخصص مهندسین مربوطه استفاده می کنند.
در این مطلب قصد د اریم اطلاعات جامع و کاملی در خصوص مراحل صدور پروانه ساختمان در اصفهان ارائه دهیم. بهطورکلی طبق قانون شهرداری تمامی شهرهای ایران قبل از انجام هرگونه ساختوساز لازم است که ابتدا مالک یا وکیل حقوقی او درخواست صدور پروانه ساختمانی خود را به شهرداری اعلام کرده و پس از بازدید کارشناس از ملک و پرداخت عوارض نوسازی و صدور پروانه در صورت نداشتن تخلفات ماده ۱۰۰ پروانه ساخت برای او صادر شده و در نتیجه، ملک اجازه ساخت را دریافت می کند.

کدام فعالیتهای ساختمانی نیازمند اخذ پروانه ساختمان هستند؟
برای هر نوع ساختوساز، افزودن قطعات جدید یا ایجاد تغییرات عمده در ساختمان، دریافت مجوز شهرداری الزامی است. گاهی انجام برخی عملیات ها از جمله تنظیم تأسیسات آب، برق و گاز مستلزم اخذ مجوز از شرکتهای خدماترسان و نظارت کارشناسان ذیصلاح این دستگاهها نیز میباشد. بهطورکلی اقدامات مالک، مستأجر، ذینفع یا پیمانکار حرفهای بر الزام مجوز تأثیری ندارد. البته ممکن است شهرداری مناطق نیز دستورالعملهای خاصی دراینخصوص داشته باشد که موارد دیگری را نیز به این امور اضافه کند.
پروانه ساختمان شامل چه مواردی میباشد؟
-
- مشخصات متقاضی
-
- مساحت زیربنا و ساختمان
-
- تعداد طبقات ساختمان و تعداد واحدهای هر طبقه آن
-
- نوع اسکلت ساختمان
-
- تاریخ صدور پروانه
-
- نام مهندسین ناظر
-
- شماره پلاک ثبتی ملک
-
- کروکی زمین
-
- مهلت شروع عملیات
-
- اعتبار پروانه
انواع پروانه ساختمانی:
پروانه برای تغییر کاربری ( مثلا برای تبدیل مسکونی به تجاری )
پروانه برای اعمال تغییرات درساختمان مانند افزایش مساحت ساخت و…
پروانه برای توسعه دادن بنا
پروانه برای اعمال تغییرات در نقشه
پروانه برای تخریب و انجام عملیات نوسازی
پروانه ساختمانی برای زمین های بایر و انواع باغ
مراحل اخذ پروانه ساختمان اصفهان:
پیشازاین برای هر ساختمان پروانه ساختمانی صادر شود، با اصلاح رویه و برای کاستن از موارد اجمال و نقص این مجوزها که منجر به طرح دعاوی حقوقی میشود، اطلاعات مندرج در این اسناد کامل و به پروانه ساختمان تبدیل میگردد.
مراحل اخذ پروانه ساختمان در اصفهان رستا به شرح زیر است:
متقاضی دریافت شناسنامه ملک باید تقاضای خود را از راه دفاتر الکترونیک خدمات شهری یا در مناطق فاقد این دفاتر در شهرداری محل ثبت نماید. برای ثبت این درخواست ارائه مدارک شناسایی معتبر، برگه مفاصاحساب عوارض شهرداری در سال ثبت درخواست و سالیان قبل از آن و اوراق مالکیت زمین ضروری است. اگر این فرایند توسط وکیل متقاضی انجام میشود، ارائه سندی مثبت سمت وکالت نیز ضروری است.

بعد از ثبت این درخواست، مسئول واحد شهرسازی یا کارشناس این واحد از زمین و ابعاد آن مطابق با اندازههای مندرج در برگ تقاضا بازدید مینماید. نتیجه این بازدید در قالب گزارشی به پرونده الصاق میشود و در مرحله بعد کارشناس طرح جامع موقعیت ساختمان را بررسی میکند و اگر تداخلی با این طرحها داشته باشد، میزان تراکم را مشخص میکند. سپس دستور نقشه صادر و به مهندس معمار ارجاع داده میشود؛ این نقشه به شهرداری ارجاع داده میشود و درصورتیکه به اصلاحیه نیاز داشته باشد، مهندس طراح باید آن را اصلاح و مجدد به شهرداری تحویل دهد.
مراحل صدور پروانه در اصفهان رستا:
مراحل صدور پروانه ساختمانی اصفهان به شرح زیر میباشد:
- اولین مرحله در فرآیند دریافت مجوز ساخت در اصفهان ثبت درخواست به صورت اینترنتی می باشد.با مراجعه به سامانه سرای 10 شهرداری اصفهان اقدام به ثبت نام و ثبت درخواست مجوز ساخت می کنیم. که در این مرحله نیاز به کد نوسازی و مدارکی از جمله سند شش دانگ یا سند مشاع و درصورت نداشتن سند ،قولنامه ملک و کپی کارت مالک یا ماکین و در صورت داشتن وکیل قانونی ، وکالت نامه محضری را باید در سامانه بارگذاری کنند. وقتی وارد سرای 10 می شود باید در قسمت ثبت درخواست جدید شوید و بعد از آن گزینه پروانه و نسبت به وضعیت ملک گزینه های مورد نظر را انتخاب کنید. مثلا گزینه های :پروانه احداث بنا،پروانه تخریب و بازسازی ،تعویض پروانه ،پروانه تخریب و بازسازی ، توسعه بناو اصلاح پروانه می باشد.
- پس از انتخاب گزینه مورد نظر (طبق وضع موجود ملک) مدارک مورد نیاز را بارگذاری و در خواست خود را ثبت و پس از آن یک شماره درخواست از طریق پیامک برای شما ارسال می گردد . نوبت بازدید و حضور در محل برای بازدید : ثبت درخواست پروانه ساخت در اصفهان در سامانه سرای10 شهردای ،سیستم ازطریق پیامک یک تاریخ جهت بازدید برای شما ارسال میکند که در تاریخ مشخص شده از ملک مورد نظر توسط مامور بازدید شهرداری از ملک مورد نظر، بازدید صورت میگردد. گزارش مامور بازدید شهرسازی :
- پس از آنکه مامور بازدید شهرداری از ملک ما بازدید کرد نیاز است تا به شهرداری مراجعه کرده و مراحل دریافت پروانه ساخت در اصفهان را پیگیری و ادامه دهیم و با مراجعه به مامور بازدید که از ملک ما بازدید کرد برویم و گزارش بازدید را که در فرم درخواست پروانه یاداشت کرده گرفته و در قسمت شهرسازی شهرداری ادامه روند گرفتن پروانه ساختمان را پیگیری کنیم .
- مواردی که مامور بازدید در هنگام بازدید بررسی میکند :
- عرض گذر را بررسی میکند پس از کشیدن کروکی ساختمان ، ساختمان های مجاور ملک از لحاظ نوساز بودن یا قدیمی را بررسی و در فرم درخواست پروانه ساختمان مشخص میکند.
موارد بازدید جهت صدور پروانه ساختمان :
بررسی ابعاد ملک و بررسی و مطابقت کردن آن با ملک:
اگر ملک دارای سند باشد ولی با سند مطابقت نداشته باشدعلاوه بر اصلاح سند نیز باید تعهد ابعاد تهیه و به شهرداری ارایه دهد. و همچنین اگر ملک قولنامه ای باشد مالک باید طبق ابعاد وضع موجود تایید شده توسط کار شناس بازدید شهرداری برای تعهد ابعاد به دفترخانه مراجعه کند.
بررسی سند ملک:
با بررسی این موضوع می توان تعداد طبقات و همچنین سند شش دانگ یا مشاعی می تواند کد منطقه را از لحاظ ارتفاع و تعداد طبقه مشخص کرده و اگر ملک به صورت قولنامه ای باشد نمی توان بیش از یک طبقه روی پیلوت برای آن مجوز ساخت گرفت.
در صورتی که مالک قصد گرفتن سند تک برگ برای ملک مورد نظر را داشته باشد می تواند پس اجرا یک سقف مطابق مجوز صادرشده از سوی شهرداری بادر دست داشتن مدارک مورد نیاز به اداره ثبت مراجعه کرده و درخواست صدور سند ملک را بدهدو بعد از صدور سند مالک از سوی اداره ثبت می تواند جهت گرفتن کد منطقه ، ارتفاع مجاز منطقه ،در خواست اصلاح پروانه ساختمانی ملک را بدهد
همچنین مساحت سند در گرفتن ارتفاع مجاز منطقه تاثیر گذار می باشد.
مالکیت دو نوع است:
*مالکیت حقیقی که نام افراد درسند شده است.
*مالکیت حقوقی که نام شرکت ، سازمان در سند قید شده است.
در صورتی که سند مالکیت بصورت مشاع باشد ، باید تمامی اسناد مالکیت به شهرداری ارایه شود و تمامی مالکین برای اثبات حضور داشته باشند و اگر که یکی از شرکا وکیل شود می تواند از طرف تمامی،تمامی مراحل اداری جهت اخذ مجوز به شهرداری مراجعه کند، در غیر اینصورت باید تمامی شرکا هنگام اخذ انجام مراحل اداری حضور داشته باشند .
زمین هایی که تفکیک شده اند و سند ندارند باید حتما رونوشتی از سند مادر یا قولنامه ملک ارایه بدهند در غیر اینصورت برای این ملک ها مجوزی صادر نمی شود.
بررسی کد منطقه ملک:
پس از بررسی کد منطقه ملک که طبق کد مصوب منطقه که از سوی وزارت راه و شهرسازی تصویب میگردد معلوم میشود که کد منطقه ملک چند است می توان متوجه شد چند طبقه روی پیلوت می توان ساخت ، یا مالک می تواند از طریق سایت کد نوساز ی را وارد کرده و از کد منطقه مصوب مطلع گردد .همچنین ساختمانهایی که در بافت فرسوده قرار دارند می توانند با دادن درخواست نسبت به گرفتن یک سقف مازاد نسبت به کد منطقه اقدام کنند این کار نیاز به نوشتن نظریه شورای شهرسازی منطقه دارد .
طرح تفضیلی:
بررسی گذرهای اصلی و فرعی مجاور ملک:
این موضوع توسط مامور بازدید شهرداری ونوشتن گزارشی که در فرم درخواست پروانه تهیه می شود انجام میگردد و پس از آن که گزارش مامور بازدید تهیه شد در قسمت شهرسازی شهرداری منطقه بررسی ویکی از موارد که در ارتفاع ساختمان تاثیر گذار است عرض گذرمی باشد.
بررسی میزان ساخت پلاک های مجاور:
با توجه به این موضوع می توان برای در صد ساخت ملک مو جود تعیین تکلیف کرد. اگر مجاورین مثلا 70% ساخت مجاز داشته باشند می توان با رضایت محضری نسبت به گرفتن مجوز 70% ساخت اقدام کردو در صورتی که همسایه های مجاور نسبت به رضایت نامه همکاری ننمایید می توان 60 به علاوه 1.20 مجوزساخت از شهرداری اخذ نمود .
بررسی فضای سبز موجود در ملک:
اگر در داخل ملک یا در مسیر ورودی ملک درختی وجود داشته باشد موقعیت درختان در ملک توسط کارشناس بازدید شهرداری مشخص و در فرم درخواست پروانه شهرداری ثبت می گردد و جهت تعیین تکلیف این درختان به سازمان خدمات شهری ارجاع می گردد.
بررسی کاربری ملک:
انواع کاربری : مسکونی ،تجاری، خدماتی، آموزشی، اداری ، کشاورزی ، صنعتی و … می باشد.
بررسی کاربری ملک توسط مامور بازدید شهرداری انجام میگیرد و اگر در بعضی موارد کاربری ملک امکان پذیر نباشد مالک می تواند با ایجاد درخواست توسط شهرداری منطقه نسبت به تغییر کاربری اقدام نمایید که این کاراز طریق شهرداری به کمسیون ماده 5 ارسال و در آنجا نسبت به تعیین تکلیف ملک مورد نظر بررسی های مورد نظر انجام میگرد.
اخذ تاییده مسئول شهرسازی:
پس از درج اطلاعات در فرم درخواست مجوز اصفهان توسط کارشناس طرح تفضیلی در فرم فوق نظر خود را نوشته و در مرحله بعد باید فرم را نزد مسئول شهرسازی برد و پس از بررسی کلیه ازاطلاعات ذکر شده در فرم در صورت نداشتن مشگلی جهت صئور دستور نقشه اقدام میکندو دستور نقشه صادر میگردد.
طراحی نقشه:
تهیه نقشه های معماری :
اخذ تاییده مسئول شهرسازی وجهت تایید نقشه معماری:
محاسبه پروانه ساخت در اصفهان :
محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمان در اصفهان :
محاسبه هزینه گرفتن پروانه ساختمان های مسکونی یا یک واحدی :
ضریب* ( مساحت ناخالص زیر بنا ) – ( تعداد پارکینگ تامین شده 20*) قیمت منطقه ای
اخذ فیش محاسبات:
دفتر مهندسی ساختمان:
اخذ استعلامات از کارشناس صدور پروانه:
پرداخت عوارض نوسازی ملک:
اخذ تاییده از مدیر مالی اقتصادی و رئیس شهرسازی و صدور پیش نویس پروانه ساخت
اطلاعاتی که در پروانه ی ساختمانی درج میگردد:
تمامی اطلاعات در مورد هویت مالک در پروانه ساختمانی درج میگردد.
تهیه مدارک پیش نویس پروانه ساختمان:
زمان اعتبار جوازساختمان:
بعد از دریافت جواز ساختمان این مجوز تا 5 سال اعتبار دارد .
مدت زمان صدور پروانه ساخت در اصفهان :
تمدید پروانه:
در بخش قبلی از مقاله خدمات صدور پروانه ساختمانی در اصفهان را گفتیم که در صورت تمام شدن مهلت پروانه ساختمانی که 5 سال می باشد باید پروانه تمدید گردد. برای انجام این کار به مدارک زیر نیاز دارید:
* ارایه پروانه قبلی
*ارایه فیش هایی که عوارض و مبالغ مورد نیاز پرداخت شده است.
عملیات تخریب :
برای دریافت پروانه ساختمان شهرداری اصفهان میتوانید از طریق درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان اقدام کنید. در ادامه مراحل صدور پروانه ساختمان شهرداری اصفهان بهصورت اینترنتی را بیان کردیم.
-
- اولین قدم مراجعه به درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان است.
آدرس سایت الکترونیکی شهرداری اصفهان در زیر آمده است:
http://esup.isfahan.ir/isfahannama مرحله دوم عضویت و ورود به وبسایت است. گام سوم: پس از ورود به پنل کاربری روی گزینه پروانه ساختمانی کلیک کنید. گام چهارم شامل تأیید ضوابط و قوانین میباشد؛ پس از تأیید ضوابط دکمه گام بعدی را کلیک کنید. گام پنجم: انتخاب نوع درخواست میباشد؛ نوع درخواست را باتوجهبه نوع ملک و نوع پروانه درخواستی انتخاب نمایید. گام ششم: انتخاب ملک موردنظر است؛ در این مرحله کد نوسازی ملک را وارد کنید و در صورت نداشتن کد نوسازی، ملک موردنظر را روی نقشه پیدا و مشخص فرمایید. گام هفتم: پرداخت عوارض است؛ در این مرحله باید عوارض نوسازی مشخص شده را بهصورت آنلاین پرداخت کنید. گام هشتم: بارگذاری مدارک موردنیاز میباشد؛ در این مرحله باتوجهبه گزینهها، مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید. گام نهم: در این بخش باید تاریخ موردنظر برای بازدید توسط شهرداری را مشخص کنید. گام دهم: پس از تعیین تاریخ، شماره همراه خود را وارد کنید و پس از دریافت پیامک کد تأیید آن را در کادر مشخص شده وارد فرمایید و سپس روی دکمه ثبت درخواست کلیک نمایید و منتظر نتیجه بمانید گام یازدهم: پس از ثبت درخواست، کد رهگیری را دریافت و یادداشت کنید. گام دوازدهم: پس از اتمام مراحل، منتظر دریافت پیامک صدور دستور تهیه نقشه باشید و بعد از دریافت به سایت مراجعه کرده و به قسمت درخواستهای یشین بروید. گام سیزدهم: در قسمت درخواستهای پیشین کد رهگیری که قبلاً دریافت کردید را وارد کرده و دکمه جستجو را بزنید و سپس روی گزینه نمایش پرونده کلیک فرماید.
گام چهارد هم: با کلیک بر روی بخش نمایش پرونده، دستور تهیه نقشه و پروانه صادر شده شما نمایش داده میشود که با دریافت و چاپ آن میتوانید آن را به طراح خود جهت آمادهسازی تحویل دهید. آدرس دفتر: خیابان اشراق شمالی روبروی افق کوروش ساختمان دلتا 2 طبقه سوم واحد 301
ممنون از اصفهان رستا بابت راهنمایی و گرفتن پروانه ساختمانی
خواهش میکنم جناب نوری
باعث افتخار بود که با شما آشنا شدیم و توانستیم برای شما پروانه بگیریم
تشکر از گروه فنی و مهندسی اصفهان رستا بابت گرفتن پروانه ساختمان !ممنونم من که راضی بودم
سلام
جناب باقری تشکر از شما که به ما اعتماد کردید و ما توانستیم پروانه ساختمان برای شما بگیریم.