اخذ گواهی پایان کارساختمان در اصفهان Esfahan-rasta.ir

گروه مهندسی اصفهان رستا در تمامی مراحل، از صفر تا صد ساختمان را همراه شما عزیزان است برای مشاوره در زمینه اخذ گواهی پایان کار می توانید با کلیک روی دکمه زیر به صفحه تماس با ما مراجعه کنید. برای آشنایی با مراحل پروانه و گواهی پایان کار ادامه مقاله را مطالعه کنید.

ابتدا باید  تمامی  مراحل  ساخت  و ساز  اعم  از سفت کاری  ،  نازک  کاری  و تاسیسات  به طور  کامل  انجام  گردد.  رعایت  دقیق  تمامی  ضوابط  و مقررات  ملی ساختمان الزامی و همچنین  پروانه ساختمانی الزامی است. پس از اتمام ساخت، باید توسط یک مهندس ناظر مورد تایید صلاحیت ، نقشه ها وتاسیسات  ساختمان  برای آخرین بار کنترل شوند.

کاربرد گواهی پایان ساختمان:  

گواهی پایان کارسندی است که پس از اتمام کلیه عملیات ساختمانی بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی توسط شهرداری صادر میگردد.

گواهی پایان کار ساختمان سندی است که پس از اتمام ساختمان توسط شهرداری صادر می گردد.هر ساختمانی که از نظر شهرداری ، وزارت مسکن و شهرسازی و سایر ارگان های مربوط مورد بررسی قرار گیرد بدین معناست که صدور گواهی پایان کار آن فاقد مشگل است و

می توان برای آن پایان کار صادر کردو برای نقل و انتقالات باید گواهی پایان کار توسط مالک از شهرداری اخذ شود.

گواهی پایان کار باید به تایید تمامی ناظران بر ساختمان برسد.

صدور گواهی پایان کار ساختمان به این معنی است که از لحاظ مقررات فنی و شهر سازی و از نظر شهرداری و سازمان های مربوطه ساختمان احداث شده مورد تایید است .

تا زمانی که گواهی پایان کار ساختمان از سوی شهرداری صادر شود، امکان تنظیم صورت مجلس تفکیکی به وسیله اداره ثبت اسناد و املاک وجود ندارد و تازمانی که صورت مجلس تفکیکی وجود نداشته باشد امکان صدور صورت مجلس و سند مجزا برای هر یک از واحد های ساخته شده (مسکونی ، تجاری ، اداری و… ) وجود ندارد.

به عبارت دیگرگواهی پایان کار پیش نیاز صدور سند برای ساختمان است .پایان کار یکی از مهم ترین مدارکی است که یک ساختمان دارد و در آن کاربری های مختلف ملک مشخص می شود .

در صورتی که ملک دارای تخلف ساختمانی باشد، در کمسیون ماده 100 بررسی می شود و پس از تعیین تکلیف کمسیون ماده100یک رای بدوی صادر می گردد که از طریق شهرداری به مالک ابلاغ می گرددو مالک می تواند نسبت به این رای 10 روز کاری فرصت دارد که اعتراض نمایید و پس از رای بدوی رای قطعی صادر می گردد و رای قطعی لازم الاجر است.

تا زمانی که یک ساختمان به انتهای کار خود برسد، مراحل زیادی را  باید پشت سر گذاشت! تک به تک مراحل ساختمان سازی در ایمنی و استاندارد بودن آن نقش دارند و باید آن ها را در نظر داشت. از مرحله ی فونداسیون گرفته تا مراحل نازک کاری! در تک به تک مراحل ساختمان سازی، باید یک مهندس ناظر حضور داشته باشد تا بر ایمنی و استاندارد بودن سازه نظارت داشته باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است چرا که بدون استاندارد بودن ساختمان، اجازه ی بهره برداری از آن وجود نخواهد داشت.

ماهانه ساختمان های زیادی در شهر بزرگ اصفهان، به مرحله ی اتمام کار خود نزدیک می شوند. کافی است نگاهی به همین خیابانی که در آن زندگی می کنید بندازید تا متوجه شوید از چه صحبت می کنیم! چند ساختمان می بینید که به مرحله ی اتمام کار خود رسیده اند و به نظر می آید که دیگر کاری برای انجام باقی نمانده است؟

اما چرا در مورد ساختمان های در حال اتمام کار اصفهان صحبت می کنیم؟ دلیلش ساده و واضح است. به خاطر این که خیلی از افراد، زندگی کاری شان به همین ساختمان های در حال اتمام کار گره خورده است. مثلاً اگر یک بنگاه دار هستید، باید بدانید که کدام یک از ساختمان های اطرافتان دیگر به مراحل پایان کار نزدیک شده اند. باید بدانید تا بتوانید این ساختمان ها را در فایل های خود داشته باشید و به این ترتیب کسب و کار خودتان را گسترش بدهید. آیا فهرست کردن تمام ساختمان های در حال اتمام کار اصفهان کار ساده و راحتی است؟ آیا می توانید یک قلم و کاغذ دستتان بگیرید و تک به تک ساختمان های اصفهان را بررسی کنید و به دنبال ساختمان های تمام شده بگردید؟

معلوم است که خیر! این روش نه تنها به صرفه و مفید نیست، بلکه ضرر هم دارد! اما باید چه کرد؟ چگونه می توان ساختمان های در حال اتمام کار اصفهان را پیدا کرد؟ و چگونه می توان پروانه پایان کار را در اصفهان اخذ کرد؟خب ما برای شما پیشنهاد شگفت انگیزی داریم. پیش از این که به سراغ توضیح پایان کار و روند آن برویم، می خواهیم توضیحاتی در مورد این مسئله ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

مراحل گرفتن پایان  کار  ساختمان  : 

مرحله اول:  تکمیل  مراحل  ساخت  و ساز  

ابتدا  باید  تمامی  مراحل  ساخت  وساز اعم  از سفت  کاری  ، نازک کاری  و تاسیسات  به طور  کامل  انجام  گردد. رعایت  تمام  ضوابط  و مقررات  ملی  ساختمان  و همچنین  پروانه  ساختمانی  الزامی  است .  پس  ازاتمام  ساخت  ،  باید  توسط  ناظرین طبق  نقشه  های  مصوب  کنترل  و تایید  گردد  .  

مرحله  دوم:  تکمیل  فرم  درخواست   پایان  کار  :  

با  در  دست  داشتن  مدارک  لازم  برای  تشکیل  پرونده و تکمیل  فرم  درخواست  پایان  کار  ساختمان،  باید به  شهرداری  منطقه مراجعه  کرد  و  پس  از  تکمیل  فرم  توسط  مالک   و  مهندسین  ناظر ساختمان   باید  آن  را  تحویل  شهرداری  بدهند  .

مرحله  سوم  :  بازدید  از  محل  پروژه  و تنظیم  گزارش  بازدید  : 

پس  از  اینکه  مدارک  مورد  نیاز  را  به  شهرداری  بردیم  ، کارشناس  بازدید    شهرداری  در  تاریخ  مشخص  شده  به  ساختمان  مراجعه  میکند  و پس  از  بازدید  گزارش  خود را  تنظیم  میکند   و  آن  را  ر وی  پرونده  قرار  میدهد  و  بعد  مالک  با  در  داست  داشتن  گزارش  بازدید  به  قسمت  شهرسازی  مراجعه  کرده  و  مراحل  آن  را  طی  میکند. 

مرحله  چهارم:  تعیین  و بر  طرف  کردن  تخلفات : 

پس  از تحویل  مدارک  و  گزارش  نهایی  ناظر  شهرداری  ،  اگر  ملک  دارای  گزارش  خلافی  نباشد،  صدور  گواهی  پایان  کار  در سریع ترین  زمان  انجام  

می شود  . اما  اگر هر گونه  خلافی  پیدا شود  ، باید  در  کمسیون  ماده 100  مورد  بررسی  قرار گیرد .

اعضای  کمسیون ماده 100 شهرداری  اصفهان:

نماینده شورای  شهر 
نماینده  دادگستری  
نماینده  فرمانداری  
 نماینده شهرداری  
 

مرحله  پنجم  :  تکمیل  و امضای  برگ پایان  کار  : 

در  نهایت  پس  از  برطرف شدن  تخلفات  ،  برگ  گواهی  پایان  کار  در واحد  صدور  پروانه ساختمان  شهرداری  تکمیل  میگردد  و با  امضای  نهایی  شهردار  ،  معاون  شهرسازی  پایان  کار ر صادر  میگردد  . 

 

شرایط صدور  پایان  کار  ساختمان  قدیمی  و  کلنگی:  

برای صدور  گواهی  پایان  کار  ملک های  قدیمی  ، با سه حالت  مواجه هستیم. 

1- شما  مالک  ساختمان  قدیمی هستنید ، که دارای  پایان کار قدیمی  می باشید که با مراجعه به شهرداری  و ارایه  گواهی  قدیمی  با مدارک  گفته شده  ، شده،  گواهی  جدید  صادر می شود  .  درالبته  در صورتی  که کیفیت  ساخت و  مواد  به  کار رفته  در  فنداسیون  مانند  میلگرد ها  قابل قبول  باهیاشد  . 

2- گواهی  پایان  کار  قدیمی  است  و به تازگی  تغییراتی  در ساختمان  ایجاد  شده  است  که فاقد  مجوز  قانونی  است.در  این  صورت  پس از اینکه  به ماده  صد ارجاع گردد و  پس از آمدن  رای  ماده  صد  شهرداری  اگر  رای  جریمه  باشد باید  جریمه  آن پرداخت  گردد بعد از آن  گواهی  جدید  صادر  میگردد.  تغییرات  میتواند  شامل  یک  طبقه  مازاد  جدید  ،  تراس ،  انباری ،  بالکن ،  تبدیل  راه پله به مسکونی  و … باشد .
3-  ملک  قدیمی  هیچگونه  سند  و مجوزی  مبنی  بر پایان کار  ندارد  .  که در این  صورت  باید  به یک  فرد  متخصص مراجعه کرده  و همچنین  مدارک  مورد نیاز را آماده  کنیم .

گرفتن  پایان کار   ساختمان  چقدر  طول  میکشد  :  

بعد  از  آن  که  مالک  تقاضای  صدور  اخذ پایان کار  کرد  و  مدارک  پایان  کار  را  به  شهرداری   تحویل  داد  . شهرداری  یک  کارشناس بازدید  میفرستد  و  از  محل  ملک  بازدید  میکند  و  باید   کارشناس  بازدید پایان  کار  را  تایید  نمایید  .  
مدت  زمان  تقریبی  پایان  کار  اگر  ساختمان  تخلف  نداشته  باشد  و  ماده  100  شهرداری  نخواهد  برود  حدودا  4 الی  5  ماه  زمان  میبرد  و در  صورتی  که  ماده  100  داشته باشد  حدودا  2  ماه  اضافه  میگردد. 
معمولا  پایان  کار  ساختمان  را  برای  تفکیک  سند  ساختمان  انجام  میدهند  و  سند   عرصه  و  عیان  را  تفکیک  میکنند  .  
 و  درخرید  و  فروش  واحد  های  آ پارتمانی  برای  انتقال  سند  معمولا  ضرر و زیان  در  قرار  داد  تعیین  میکنند  .
 

مدارک  مورد  نیاز  جهت  پایان  کار  : 

* اصل  و  کپی  سند  مالکیت  

*اصل  و  کپی  پروانه  ساختمانی  (در صورت  وجود)  

*اصل و کپی  مدارک  هویتی  مالک  

* فرم  درخواست  صدور گواهی  پایان کار جدید

*نقشه های  معماری  به  همراه  مهر  و امضای  مهندس  معمار  

*تایید یه های  مربوط  به تاسیسات ( برق،  گاز  ، آب و…)

*گواهی  عدم خلاف (  در صورت  عدم  وجود  گواهی   پایان  کار  قدیمی )

 اخذ گواهی  پایان  کار  مهم است ؟ 

همان طور که در مقدمه  گفته  شد،  گواهی  پایان  کار  ساختمان در انتهای  عملیات  ساخت  و ساز  صادر  می شود.بنابرین  هنگامی  که  ساختمانی  دارای  گواهی  پایان  کار  باشد ،  مفهوم  آن  این  است  که:   
*  ملک  ساخته  شده  فاقد  تخلف ساختمانی  بوده  و مطابق با معیارهای  فنی  و مهندسی  مورد تایید  شهرداری  احداث  شده  است.  
 *  میتوان  برای  این  ملک  صورت  مجلس  تفکیکی  از طرف  اداره  ثبت  اسناد  و املاک  فراهم می شود. پس  از صدور  صورت مجلس  تفکیکی  می توان  برای  هر یک  از واحدهای  موجود  در ساختمان ، سند  مالکیت  مجزا  صادر  کرد.
*امکان صدور سند  برای  ساختمان فراهم است.  در واقع هنگامی  که گواهی  پایان کار  ساختمان  صادر شود،  می توانید  برای  دریافت  سند  اقدام  کنید. باید  بدانید  تا زمانی  که سند را در اختیار  نداشته  باشید  امکان  فروش  آن  ملک  برای  شما  وجود  ندارد . بنابرین  تا زمانی  که ساختمان  گواهی  پایان کار  نداشته  باشد،  امکان  انتقال  رسمی  سند  از طریق  دفترهای  اسناد  رسمی  مهیا نیست چرا که بدون آن امکان  انتقال  سند  وجود  ندارد. 
 در  صورتی  که ملک  ساختمان بخواهد  قبل  از گرفتن  پایان کار ساختمان  برخی  واحدها را پیش فروش  کند،  قرارداد  مربوط  به این  واحد ها  باید  در  دفتر  اسناد  رسمی  تنظیم  شده  و منعقد  شود  در این  قرارداد  ،  فروشنده  باید  متعهد شود  که  در زمان مقرر گواهی پایان کار را دریافت کند. همچنین  در این قرارداد تاریخ دقیق حضور طرفین  در دفتر اسناد برای  انتقال  سند  ذکرمی گردد،  که مسلما فروشنده  باید  در آن  تاریخ  گواهی  پایان کار  را همراه  داشته  باشد.

انواع  تخلفات  ساختمانی  در روند  گواهی  پایان کار  ساختمان  در  اصفهان  : 

*  تغییرات در  آپارتمان  (  تبدیل  یک  واحد  به  دو  واحد)  
  *  تغییر  نوع  کاربری  ساختمان  
*  تبدیل  پارکینگ  به  مسکونی  یا  تجاری  
*  تبدیل  واحد  مسکونی  به  اداری  
*  احداث بالکن  در  گذر  
 *  احداث  ساختمان  بیش  از  سطح  مجاز  
 *  احداث  مازاد  بر پروانه اعم  از  کم  یا  بیشتر  از  تراکم مجاز 
*احداث بیشتر از ارتفاع موجود  در پروانه  یا مغایر  با ضوابط  
 *  عدم رعایت عقب نشینی  املاک  از  برهای اصلاحی  معابر  و خیابان  ها 
 *عدم  رعایت  ایمنی  بنا درساختمان
*عدم  رعایت استحکام  بنای  ساختمان  
*  اشرافیت  به املاک  و ساختمان های  مجاور
 
 

موارد بازدید کارشناس  جهت اخذ گواهی پایان کار  ساختمان :

 1-  کنترل کد های ارتفاعی طبق نقشه  مصوب ،  اگر ارتفاع  سا ختمان  بیش از ارتفاع  مصوب شهرداری  باشد  و همچنین همسایه ای  شاکی باشد باید به ماده 100 برود و معمولا رای تخریب صادر میگردد.
2-  تامین 20/ فضای سبز ریشه دار مورد نیاز در محوطه باز حیاط ( اگر که این میزان  فضای سبز تامین  نشود  زمان صدور پایان کار شامل پرداخت جریمه  می شود) 
3- بررسی سطح اشغال مجاز و مقایسه  آن با سطح  اشغال بنای احداثی 
4-  کنترل حداقل  عرض و شیب مورد نیاز در رمپ های ورودی 
5- کنترل حداقل عرض و شیب مورد نیاز در رمپ های ورودی
6- عرض راهروها مورد بررسی قرار بگیرد و گردش 90 درجه و جهت مسیر مستقیم  کنترل شود.
7-  کنترل ارتفاع درب ورودی زیر زمین و ارتفاع پارکینگ در زیر زمین  و پیلوت 
 8-  جانمایی پارکینگ ها  درمحل مشخص  شده  نسبت  به پروانه  باید کنترل شود و عدم استقرار پارکینگ ها در زیر فضای نورگیر ها و در فضای مشاعی نظیر         راه پله ها 

9- کنترل  حداقل عرض دسترسی  به انباری ها 
10- کنترل حداقل عرض مورد نیاز جهت دسترسی به حیاط و فضای باز 
11- تعداد پارکینگ های موجود جهت هر کاربری بررسی می شود .
12- مساحت های کاربری ها بررسی میشود.
13- کنترل طول  و عرض  و شیب رمپ  توسط  کارشناس  بازدید 
14- بررسی سر گیری رمپ  از ورودی پارکینگ  
15-  جانمایی آ سانسور در کنار راه  پله طبق  نقشه ها 
16-  فضای مورد نیاز مقابل آسانسور 
17-  بررسی ابعاد و مساحت نورگیر در بنای  احداثی  با نقشه های تایید  شده  
18- کنترل حداقل طول نورگیر  واحدهای مشرف 
19- کنترل ارتفاع حداقل  مجاز دیوار  جان پناه 
20-  کنترل شیب بندی  پشت بام   و کف شوی  پشت بام 
21-  ارتفاع مجاز از روی دیوار جان پناه رعایت شده باشد

جهت  گرفتن پایان  کار  ساختمان   اولا باید   ساختمان  هیچ نوع  خلافی  نداشته باشد  و دوما  همچنین  ساختمان  با تصفیه  نمودن بدهی  های  شهرداری  می تواند  اقدام  به اخذ  این  گواهی  کنید.

گرفتن  پایان  کار  ساختمان  چرا  مهم  است؟   

در صورتی  که ساختمان  از  لحاظ  فنی  و  قانونی تخلف   نداشته  باشدو  هیچ  مشگل  و  قانونی  نداشته   باشد  و  عواض های  سالانه  آن  پرداخت  شده  باشد  برای  آن  گواهی  پایان  کار  صادر  میگردد  .  ساختما ن  هایی که  گواهی   پایان  کار  ندارند  برای  آن  ها  سند  مالکیت  صادر  نمی گردد  و  بیشتر  اختلافات  بین  ساکنین برای  سند  مالکیت  می باشد . به  همین  جهت  مالک  ساختمان  جهت  صدور  سند  باید  پایان  کار  بگیرید  تا  بتواند  سند  را  انتقال  دهد  .

مزایای گرفتن  گرفتن  پایان  کار  ساختمان  : 

گواهی  پایان  کار ساختمان  دارای  مزایایی  به  شرح زیر  است :  
 1-  از  لحاظ  قانونی  ملک  مشگلی  ندارد  
2-  گرفتن  سند  ساختمان  با  پایان  کار  بلا  مانع  است  
3-نداشتن  تخلف  ساختمانی
4-تفکیک  واحد  ها در  صورت  داشتن  سند  
5-  گرفتن  وام (  در  صورتی  می  توان  وام  دریافت  کرد  که  گواهی  پایان  کار  ساختمان  صادر شده باشد  )  

واحد  محاسبات  :  

بعد  از بازدید  کارشناس  فنی  از  ساختمان  ،  پرونده  به  قسمت  امور  مالی  رفته  و  عوارض  ساخت  محاسبه  می شود  و  پس  از  این  که  رای  از طرف  کمسیون ماده  100  به  شهرداری  منطقه  ابلاغ   می شود اگر که  برای  تخلفات   ساختمانی  رای  جریمه  صادر  گردد  باید  توسط  واحد  محاسبات  پرداخت  گردد  و این  پرداختی  ها  شامل  1- پرداخت  تراکم  مازاد  2-  پرداخت  جریمه های  ماده  100  در  نظر  گرفته  می شود  .   مالک  موظف  است  به  پرداخت 
 آن  می  باشد 
2-رای  دیگری  که  از  طرف  کمسیون  ماده  100  به  مالکی  که اضافه  متراژهای  مازاد  بر  مجوز  ساخت  و  ساز  خود  داشته  باشد  رای  تخریب  می باشد.(  زمانیکه  تخلف  انجام  شده  حق  همسایه  های  مجاور  را ضایع  کرده باشد  )

رسیدگی  به  آرای  قطعی  کمسیون  ماده  100  دردیوان  عدالت  اداری  : 

بعد  از  صادر  شدن  رای  در  مرحله  تجدید  نظر  کمسیون  ماده  100  شهرداری  مناطق  پانزده  گانه  اصفهان  ،  رای  قطعی و قابل  اجرا  می  باشد .اما طبق  بند  2 ماده 10 قانون  تشکیلات  و  آیین  دادرسی  دیوان  عدالت  اداری  مصوب  1392 ،  مجاز  به  اعتراض  به  تصمیم  قطعی  کمسیون  قابل  اجراست  که بتوان  دستور  موقت  مبنی  بر  توقف  اجرای  حکم  قطعی  را  نیز  هم  زمان  با  اعتراض به  رای  از دیوان  مطالبه  کرد.
مراحل رسیدگی  در دیوان  عدالت اداری  2  مرحله  و  غیر  حضوری  می  باشد .  به  این  صورت  که اعتراض  به رای  کمسیون  ابتدا  در  مرحله بدوی  مورد  رسیدگی  قرار   می گیرد  و  بعد  از  صدور  رای  طی  مدت  20 روز از تاریخ ابلاغ ،.قابل اعتراض در مرحله تجدید نظر است.
رسیدگی  غیر  حضوری  به  این  معناست  که  اعتراضات  و  دفاعیات  از  طریق  تبادل  لایحه  مورد  بررسی  و  نهایتا  رسیدگی  قرار  می  گیرد  و  نیاز  به  تعیین  وقت  و  تشکیل  جلسه  رسیدگی  نمی  باشد  .  
در  مرحله بدوی  ،  فقط  اشخاص  حقوقی  و  یا  حقیقی  می  توانند  شکایت  نمایند  اما  در  مرحله  تجدید  نظر  ،  علاوه  بر  اشخاص  حقیقی  و  حقوقی  ،  شهرداری  ها  هم میتوانند  نسبت  به  این  رای  صادر  شده  اعتراض  کنند  .  
 زمان  تجدید  نظر  خواهی  برای  افراد  مقیم  20  روز  و  این  زمان  برای  افراد  مقیم  خارج  کشور  2  ماه  از  زمان  ابلاغ  در  نظر  گرفته  می  شود.

مراحل اخذ گواهی پایان کار در اصفهان :

مراجعه به سامانه اصفهان نما از طریق آدرس my.isfahan.ir و انتخاب یکی از خدمات شهرسازی الکترونیک مثل استعلام بانک و رود به سامانه اصفهان نما http://esup.isfahan.ir/Isfahanna  ma/

در صورتی که در سامانه اصفهان نما ثبت نام نکرده بایستی ثبت کند. وارد اکانت شده و خدمت را انتخاب نماید.

2. انتخاب خدمت و طی مراحل گام به گام

* مطالعه و تایید تعهدات

* ورود کد نوسازی از طریق انتخاب ملک نقشه و یا به صورت دستی

* تائید مهندسین ناظر

* بارگذاری مدارک مورد نیاز و درج مشخصات نامه دفترخانه

* ثبت درخواست و ارسال پرونده به کارتابل ناظرین جهت تایید گواهی پایان کاری

* پس از تائید مهندسین ناظر بصورت آنلاین، پیامکی به مالک جهت انتخاب زمان بازدید ارسال می گردد و شما می توانید جهت ادامه فرآیند به قسمت “درخواستهای پیشین” سایت اصفهانما مراجعه نمایید.

* کلیک روی گزینه “نمایش پرونده” و انتخاب زمان بازدید توسط مالک

* ارسال کد تائید به شماره همراه و ثبت زمان بازدید

* پس از انجام بازدید ملک توسط کارشناس شهرداری کلیه مراحل بصورت غیر حضوری در منطقه انجام و به شما پیامک می گردد.

* همچنین شما می توانید با مراجعه به قسمت “پیگیری درخواست” سایت اصفهان نما از کلیه مراحل پرونده مطلع گردید.

3. دریافت برگه گواهی سفتکاری

4. دریافت پرینت برگه از سامانه و ارائه به منطقه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
تماس با اصفهان رستا