اجرا ساختمان چیست؟Esfahan-rasta.ir

مراحل اجرا ساختمان شامل موارد زیر است:

۱_خرید زمین

۲_دریافت مجوز ساخت

۳_نقشه کشی

۴_تجهیز کارگاه

۵_خاکبرداری

۶_گودبرداری

۷_آرماتوربندی

جهت انجام عملیات ساختمان وپس ازکشیدن نقشه های ساختمانی و تایید کردن آن توسط شهرداری و اخذ مجوز های لازم از نهاد های مربوطه و همچنین تجهیز کارگاه می توان عملیات ساختمانی را شروع کرد:

گود برداری و انجام آرماتوربندی فونداسیون:

گود برداری زمین در واقع یکی از مهم ترین مراحل ساختمان می باشد.در مرحله نخست خاک مورد نظر مورد آزمایش قرار میگرد و پس از آزمایشات و بررسی های لازم عمق گودبرداری مشخص می شود.میزان این عمق،باتوجه به محاسبات مهندس عمران و همچنین نقشه های سازه ونسبت به جنس زمین،تعداد طبقات مجاز انجام می‌گیرد.

گود برداری را تا جایی ادامه میدهند تا به عمق مورد نظر طبق نقشه های سازه برسند.

همچنین خاک سفت و مناسب جهت ساخت بنا ایجاد شود.

سازه نگهبان:

سازه نگهبان به سازه ای گفته می شود که برای تامین پایداری دیواره های گود و پلاک های مجاور اجرا در داخل زمین پروژه اجرا میگردد. این سازه می تواند یک سازه فرعی و جدا از اصلی باشد.

پس از انجام گود برداری مرحله چیدن دیوارهای فونداسیون(گلدانی) شروع میشودو طبق نقشه های سازه که مهندسین محاسب انجام داده اند و پس از اجرا (گلدانی)بتن مگر کف فونداسیون ریخته می شود و پس از اجرا بتن مگر، آرماتورهای فونداسیون طبق نقشه های سازه با سیم های مفتولی نازک به یکدیگر بسته می شوند.

ستون بتنی چیست؟

بتن ،از پرکاربرترین مصالح ساختمانی است که بخش عمده اسکلت اصلی سازه ساختمان نظیر تیر ،دال ،و ستون را تشکیل می دهد.ستون بتنی،وظیفه انتقال بارهای فشاری را در سازه بتنی برعهده دارد.ومعمولا ستون های بتنی از بتن مسلح می باشند.

خاموت گذاری در ستون:

مهم ترین کاربرد خاموت در ستون ها،جلوگیری از کمانش و تجمع نیروهای برشی است.خاموت به کار رفته در ستون بتنی معمولا میگرد ۸یا۱۰می باشد.خاموت ها در مرحله اجرا به نگه داشتن میل‌گردهای طولی و جلوگیری از حرکت آن ها در هنگام بتن ریزی نیز کمک می کنند.

حداقل اندازه قطر خاموت ؟

حداقل قطراین نوع میلگرد در ستون ها در هر صورت نباید از ۸میلی متر کمتر باشد.

میلگرد سنجاقی چیست؟

استفاده از میلگرد سنجاقی در ستون های بتنی پس از ایجاد ستون با میلگردها و بتن ریزی بر روی آرماتور موجب استحکام و مقاومت بالا می شود.در واقع وظیفه نگهدارنده میلگردهای طولی را برعهده دارد تا در اثر وارد شدن بارهای جانبی از یکدیگر جدا نشوند و ستون دچار از هم پاشیدگی نگردد.

آیا با نحوه قالب بندی ستون آشنا هستید؟

انواع قالب بندی ستون های بتنی:

قالب بندی ستون ها معمولا به وسیله قالب های چوبی و فلزی انجام میگردد.

قالب چوبی ستون:

قالب های چوبی که از الوار ،چهار تراش و تخته تشکیل شده است.

فواید قالب بندی ستون با چوب:

فواید بسیارزیاداستفاده از قالب بندی چوبی ستون سبب شده استفاده از این قالب امروزه بسیار گسترش پیدا کند .

ویزگی های عالی قالب بندی چوبی ستون سبب شده بیشتر در ساختمان و سازه های کوچکتر به کار گرفته شود .قالب بندی چوبی ستون بسیار راحت تراز سایر قالب بندی های فلزی نصب می شود.

قالب بندی فلزی:

یکی از انواع قالب بندی برای پی سازی ساختمان ،قالب بندی فلزی یکی از انواع قالب بندی ها است که در برابر قالب های چوبی و آجری،از استحکام بسیار بالاتری برخوردار است.

در صنعت ساختمان از ابزاری برای شکل گیری بتن تازه و رسیدن به مقاومت کافی بتن استفاده می شود.قالب بتنی یکی از مهمترین عوامل در استحکام سازه ها می باشد.از این رو انتخاب قالب مناسب  برای بتن ریزی دارای اهمیت زیادی می باشد.به فرایند آماده سازی و اتصال قالب ها برای بتن ریزی قالب بندی بتن  می گویند.

آشنایی با انواع قالب های بتن:

به طور کلی چهار مدل اصلی قالب های بتن در بازار وجود دارند که در این بخش به بررسی تک تک این موارد می پردازیم :

1-قالب  بتن مدولار :

قالب فلری مدولار بتن قالبی است که طراحی و ساخت آن با توجه به ابعاد عرضی 5 سانتی متر بصورت گرفته است.
در حال حاضر این قالب  ابعاد و اندازه های گوناگونی دارند که به راحتی در بازار در دسترس می باشند.این قالب با توجه به تنوع زیادی که دارد می توان گفت در قالب بندی قسمت های مختلف  بتنی بیشترین کاربرد و نقش را دارد . این قالب هادارای ارتفاع1و1.5و2 مترو عرض های 10تا 50 سانتی متر می باشند که با ابعاد استانارد تولید می شنود.زمانی که برای اجرا و ساخت و ساز  از قالب مدولار بتن استفاده شود در نهایت سازه ای بسیار زیبا و استوار ایجاد میشودو از عمر طولانی بخوردار خواهد بود.
2-قالب بتن مدور
اسکلت بندی به روش مدور ,جهت بهروری از منابع ,یا محفظه های سیمانی و سیلورها  به کار می رود ,در این روش تکه گاه و اسکلت سیمانی  به شکل پیچیده  و تاب داده ساخت و به بازار عرضه  می شود.قالب بندی برای قسمت هایی بع شکل قوس و دایره از قالب مدولار یا کمانی استفاده می شود.
3-قالب بتن خاص 
قلب بندی بتن خاص با توجه به نقشه و معماری سازه مورد نظر,به  شکل های مختلف مثلث, متوازی الاضلاع , منحنی ,کنج های خاص,چند ضلعی و غیره طراحی و ساخته می شوند.این نوع از قلب ها در بخش های مختلفی نیز مورداستفاده قرار میگرند  برای مثال  از آنها  می توان به عنوان قالب جدول,قالب ستون گرد,قالب سر ستون پل ها ,قالب دیوارهاییش ساخته وقالب نیو جرسی استفاده کرد.این قالب ها به صورت سفارشی و طبق طرح مشتری طراحی و ساخته می شود تا در سازه ها ه صورت  تخصصی و دقیق استفاده شود.
4-قالب فلزی بتن

قالب فلزی بتن در انواع فولادی موجود می باشد و به منظور اینکه این قالب ها محکم باشند  و به مرور زمان دچار شکاف نشوند,عمدتا بدون درزطراحی و تولید می شوند.قالب فلزی بتن در انواع مختلف چون قالب فلزی پیاده رو,سنگفرش ,مخصوص پل ,مخصوص ساختمان ,ستون, و غیره می باشد.با توجه به وزن و کاربرد می توان از فلزهای مختلفی برای ساخت  آن ها  استفاده کرد.قالب فلزی پیاده رو در جنس آلومینیوم و آهن نیز می باشد.

دیوار چینی چیست؟

دیوار چینی یکی از مراحل ساده ولی مهم در اجرای ساختمان می باشدکه نیاز به دقت بالایی می باشد.
با توجه به تجربه های   زلزله  اخیر  و خسارت های مالی و جانی که تخریب همین دیوار ها وارد می شود می توان به اهمیت این بخش پی برد.
همچنین عدم توجه به جزییات معماری از جمله:
همباد بودن,ریسمانی , شاقولی و گونیا بودن دیوارها در زمان نازک کاری می تواند مو جب نازیبایی وافزایش  هزینه ها گردد.
انواع دیوار 
1- دیوار بارب
2-دیوار غیر باربر
3-دیوار محوطه
  • دیوار باربر

در ساختمان های دارای اسکلت بنایی که معمولا 2 طبقه اجرا می گردد.برخی از دیوار ها باربر هستند , یعنی این دیوار ها نقش ستونها  را داشته و در انتقال بار های وارده بر ساختمان به فنداسون ساختمان و در نهایت زمین نقش اصلی را دارد.

دیوار های غیر باربرچیست؟

دیوار غیر باربر فقط توان تحمل خود را دارد. این نوع دیوارها نقش سازه ای ندارد و تنها می تواند وزن خود را تحمل کند وظیفه آنها جداسازی فضاهای مختلف می باشدو دیوارهای داخلی از نوع دیوارهای غیر باربر می باشد.
نمونه ای از این دیوارها ,دیوار های غیرباربر بتنی است که در ساخت این دیوار ها از بتنclc استفاده می شود این بتن از نوع بتن سبک می باشدکه با استفاده از ایجاد حباب هوا در درون بتن ساخته می شود.
از مزایایی دیوار های  غیر باربر بتنی که از بتن clc در ساخت آن استفاده می شود می توان به عایق صوتی و حرارتی بودن آن اشاره کردکه این گونه پانل ها از مقاومت بالا و کیفیت مناسبی بر خوردار می باشد.و وزن این گونه بتن ها برای ساخت دیوار های غیر باربر معادل وزن 300تا 900کیلو گرم بر متر مکعب می باشد.

انواع دیوار غیر باربر :

دیوار های غیر باربر دارای سه دسته می باشد. 
دیوار جدا کننده داخلی 
دیوار خارجی یا همان دیوار نما
دیوار جان پناه
دیوار های داخلی
دیوار های جدا کننده داخلی ساختمان به منظور تقسیم بندی ف می باشدفضا های داخلی استفاده قرار میگیردو از یک لایه بتن  فوم که در دو طرف آن دو لایه روکش سیمان وجود دارد تشکیل شده است.
این نوع دیوار ها از انواع مختلف پانل تشکیل شده استکه از 3 متر ارتفاع و 6. متر تشکیل شده است.و دارای ضخامت متفاوتی می باشد.
و به طور تقریبی می توان گفت که هر یک از این پانل ها 40تا 60کیلو گرم بر متر مربع وزن دارد .دیوار های  جدا کننده داخلی می تواند از المان های مختلفی تشکیل شده باشدکه از آجر ,بلوک سفالی یا قطعات پیش ساخته گچی استفاده می شود.
دیوار های خارجی
 
 معمولا دیوار های خارجی را با نام دیوار های نما میشناسندو به منظور جلو گیری از نفوذ سرما و گرما و رطو بت استفاده می شود.
طراحی و اجرا اینگونه دیوارها باید به شرایط اقلیم آب و هوایی صورت پذ یرد.
دیوار جان پناه
دیوار های جان پناه به دیوار هایی کو تاهی گفته میشودکه در قسمت بام  ساختمان و یا لبه ایوان و تراس ساخته میشود.

مزایایی استفاده از دیوار های غیر باربر:

1-  نصب این گونه دیوار ها بسیار سریع و آسان انجام میشود.
2-پانل های غیر باربر را به راحتی میتوان حمل و جا به جا کرد.
3-این گونه دیوار ها را میتوان به راحتی حمل و جابه جا کرد.
4-این دیوار ها معمولا دارای طول عمر نسبا بالایی میباشد.
5-دیوار های غیر باربر در برابر حرارت و صوت به عنوان یک عایق مناسب عمل میکند.
6-این گونه دیواها معمولا وزن نسبا پایینی  دارد .
7-دیوار های غیر باربر به شکل پانل می باشد و در برابر آتش سوزی از مقاومت بالایی  برخوردار است.

نکات مهم در استفاده از دیوار های غیر باربر:

استفاده از دیوار های غیر باربر تنها به عنوان دیوار جدا کننده مجاز است و استفاده از آن به عنوان دیوار باربر غیر مجاز می باشد.
حداکثر ارتفاع مجاز که می توان برای دیوار غیر باربر در نظر گرفت3.2 می باشد.
محاسبه و کنترل میزان پایداری این گونه از دیوار ها در برابر عواملی چون زلزله  باید مطابق  با استاندارد 2800ایران انجام پذیرد.

اهمیت دیوار های غیر باربر در پروژه سا ختمانی:

دیوار های غیر باربر , تنها وظیفه جدا سازی فضا ها مختلف را بر عهده دارد  و نقش سازه ای ندارند.دیوار های غیر باربر اصلی ترین وظیفه جدا سازی فضا های داخلی ساختمان می باشد.این دیوارها میتواند بخش های مختلف ساختمان مانند اتاق خواب , حمام , دستشویی , سالن, آشپزخانه را از هم جدا کندو از مزایایی  دیوار غیر بابر میتوان بهراحتی برداشت  و یا جا به جا کردن آن اشاره کرد.و باعث میشود به سازه ساختمان آسیبی نرسد و این دیوار باعث میشود نسبت به دیوار باربر از وزن پایینی برخوردار باشد و باعث کاهش وزن به سازه ساختمان گردد و به سازه ساختمان آسیبی نرسد.دیوار غیر باربر در بهبود عایق بندی ساختمان کمک زیادی میکند و استفاده از مصالح عایق بندی مانند پشم سنگ , فوم پلی استایرن و غیره در ساخت دیوار غیر باربر می تواند به کاهش صداو حرارت و رطوبت کمک کند.

دیوار غیر باربر را میتوان از لحاظ مصالح مورد استفاده در ساخت به انواع مختلفی تقسیم کرد:

دیوار آجری:دیوار آجری یکی از رایج ترین انواع دیوار غیر باربر است. این دیوار از آجر های سفالی یا بتنی ساخته می شود .
 دیوار بتنی : دیوار بتنی از میلگرد و سیمان ساخته میشود. و از مقاومت بالایی برخوردار است.
دیوار خشک: دیوار خشک از صفحات گچی  یا سیمانی ساخته میشود.این دیوار وزن کمی دارد و به راحتی میتوان آن را نصب کرد.
دیوار پیش ساخته: دیوار پیش ساخته از قطعات آماده ساخته میشود . این دیوارها به سرعت و به راحتی نصب میشود.

دیوار های وال پست

وال پست چیست؟

الزامات وال پست:
آیین نامه 2800
1- 4-5-4: دیوار های داخلی یا تیغه های با ارتفاع بیش از 1.8 متر, باید به نحو مناسب  به  سازه مهار شود.
2-بند 7-5-3:
حداکثر طول مجاز هردیوار غیر سازه ای بین دو کلاف قایم ,نباید از 6 متر یا 40برابر ضخامت آن بیشتر باشد.
حداکثر ارتفاع دیوار غیر سازه ای از تراز کف 3.5 متر است.
 لبه های قایم تمام دیوار های غیر سازه ای متصل باید مهار شوند.
لبه های فوقانی(افقی) دیوار غیر سازه ای که در تمام ارتفاع ادامه ندارد باید با کلاف فولادی یا ناودانی نمره 6 یا معادل مقطع بتن مسلح یا چوبی  که به دیوار سازه ای متصل باشد , مقید گردد.
عدم اجرای وال پست چه عواقبی حقوقی می توان داشنه باشد؟
از آنجا که عملکرد وال پست, حفظ تعادل دیوار در اثر وارد شدن نیروی زلزله و باد می باشددر صورتی که وال پست اجرا نشده و در زمان زلزله یا باد دیوار تخریب شود و به جان و مال افراد آسیب برسد یکی از مقصرین مهندس ناظر می باشد.
 
گچ و خاک چیست؟
از گچ و خاک برای اجرایی زیر کار پیش از گچ کاری استفاده می شود. گچ خاک از ترکیب گچ با خاک رس به دست می آیدو به رنگ کرم  یا قهوه ای  بسیار روشن می باشد.اضافه کردن خاک رس به گچ  باعث می شود که خاصیت چسبندگی آن برای سطوحی مثل آجر ها بیشتر می شود.
لایه گچ و خاکی که روی دیوار کشیده می شود باید به گونه ای باشد که تمامی نواقص دیوار رابپوشاند و سزحی صاف و تراز به دست بیایید که آماده مرحله بعد شود.

مراحل ساخت گچ و خاک:

ملات گچ و خاک ترکیبی از گچ و خاک رس است که مانند دیگر ملات های گچی برای ساخت آن مخلوط گچ و خاک را به آب اضافه میکند. برای این کار باید یک استامبولی تمیز را  با آب شیرین به مقدار لازم پر کرد .بعد  از آن ملات گچ و خاک را به صورت آماده تهیه کرده و  و به آن اضافه میکنیم.
نسبت ترکیب گچ و خاک به دیرگیر یا زود گیر بودن گچ و مقدار ملاتی که می خواهید استفاده کنید بستگی دارد و بعد چند دقیقه باید صبر کرد تا آن ها خیس بخوردو به آرامی هم میزنیم و در نهایت ملات باید یکدست و  بدون حباب یا گلوله گچ و خاک باشد و ملات به  دست آمده باید به رنگ کرم یا قهو ای  بسیار روشن باشد.

نکات استفاده از گچ و خاک:

1- سعی کنید قبل از استفاده از گچ و خاک آن را با سرند چشم بلبلی الک کنید تا یکدست شود.
 
2- گچ و خاک را در محلی نگه دارید که رطوبت آن کم باشد و بهتر است در صورت انبار کردن آن ها را مستقیما روی زمین قرار ندهید  و روی پالت های چوبی قرار دهید.
3- نسبت ترکیب گچ و خاک را رعایت کنید  تا ملات شما رقیق نشود 
4-ملات را به خوبی هم بزنید تا یکدست شود و در آن گلوله های گچ  یا حباب وجود نداشته باشد.

مراحل کشیدن گچ و خاک:

1- ملات ساخته شده از گچ و خاک را بین شمشه های گچی  با ماله میکشیم  و پر میکنیم و بلافاصله با شمشه های آلمینیومی یا چوبی روی   شمشه کشی اندود را بین دو شمشه گچی انجام می دهیم.
2- پس از شمشه کشی ملات اضافی گچ و خاک را به وسیله کاردک از روی شمشه برداشته و همچنین ملات اضافی روی سطح کار را بر می داریم.

تعریف نعل درگاه:

 نعل  درگاه  بخشی است که بالای پنجره یا در قرار میگرید تا بار وارده را تحمل  کند. نعل درگاه پروفیل محکمی است که در قسمت بالای درب  یا پنجره نصب میگردد تا بار وارده راتحمل کندو معمولا از مواد مختلفی مانندچوب, آجر, فولاد و بتن ساخته میشود.در واقع نعل درگاهی مقاومت بالایی  دارند که بارهای ثقلی وارده  ناشی از وزن دیوار های روی خود را به دو طرف انتقال دهد.
ممکن است برخی مشکلات مانند ناهمواری,خیز مقطع ,ضعیف بودن مقطع  و طول ناکافی نشیمن رخ دهند که باعث ریزش دیوار بالای درب  یا پنجره شود . نعل درگاه عمدتا برای تحمل وزن بالای در یا پنجره بکار میرود.

نعل درگاه فلزی:

نعل درگاه فلزی به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارد , عموما در مواردی استفاده می شود که بار وارده بر نعل درگاه زیاد باشد.این نعل درگاهی به راحتی نصب و اجرا می گرددو در اسکلت های مختلفی قابل اجرا می باشد.جنس نعل درگاه معمولا از تیر اهن و نبشی می باشدکه به وسیله جو شکاری به یکدیگر متصل میگردد. 
اندازه تیر آهن بر اساس اندازه درگاه و بار وارده بر آن تعیین می گرددو باید به طور مناسب از هم فاصله داشته باشد.و در ساخت نعل درگاه از مقطع دوبل نبشی استفاده می شود که به کمک میلگرد یا نبشی به هم متصل میگردد.
در صورت عدم تحمل وزن, خیز نعل درگاه  می تواند به کلاف در یا پنجره فشار بیاورد  و باعث تغییر شکل شود .هنگام نصب نعل درگاه باید دقت کتید که دیوار های جانبی که نعل روی آن قرار دارد کاملا تراز و صاف باشد.طول نشیمن گاه نعل درگاه باید از طرفین حداقل 25 سانتی متر باشد.

نعل درگاه بتنی:

در ساخت این نوع نعل درگاه به دلیل وزن بالای دیوار نعل درگاه که بیش از حد سنگین است  استفاده می شود . نعل درگاه بتنی به تیر بتنی یا پوتر نیز معروف است.
در نعل درگاه بتنی باید از هر طرف 35 سانتی متر روی دیوار قرار بگیرید.

نعل درگاه چوبی:

امروزه این نعل درگاه چوبی چندان استفاده ندارد .اما در قدیم بسیار پر کاربرد بوده است.این نوع نعل درگاه از تیر چوبی بسیار مقاوم ساخته می شود.
از معایب این نوع تیر می توان به مقاومت کم ذر برابر حشرات مانند موریانه اشاره کرد.

نعل درگاه سنگی

امروزه استفاده از نعل درگاه سنگی  در ساخت سازه ها خیلی معمول نیست .زیرا وزن سنگ بیشتر از مصالح است و حمل نیروهای وارده را دشوار می کند.

نعل درگاه قوسی:

 

یکی از زیبا ترین نعل درگاه های معماری ایرانی, نعل درگاه قوسی است که اغلب در بناهای قدیمی و تاریخی مورد استفاده قرار میگیرید . همانطور که از نام آن پیدا است, این نعل به شکل قوسی دیده میشود.

نکته:طول تکیه گاه تیر نعل درگاه در هر طرف بایستی حداقل 35 سانتی متر یا یک دهم طول دهانه , هر کدام بیشتر است در نظر گرفته شود.

مبحث  هشتم  بند 8-3-1-12 صفحه 27:

به صورت کلی نمای سنگی از مقاومت و استحکام  بالایی برخوردار است, این در حالی است که باید اجرای این نما به درستی و توسط تیم  کار بلد و متخصص انجام  گیرید.

انواع روش نصب سنگ نما:

1-نصب سنگ نما به روش تر
2- نصب سنگ  نما به روش خشک
3-نصب سنگ نیمه خشک

سنگ  نما به روش  تر :

 در این روش سنگ ها بر روی سطح نما چیده می شوند و سپس در پشت آن ها  ملات مناسب ریخته می شود .در نصب سنگ نمای ساختمان  باید از سنگ  نمای مرغوب  استفاده کرد   که هم تراکم بالایی داشته باشد و هم ضخامت قابل قبولی داشته باشد.
خشک شدن ملات  باعث چسبندگی قطعات سنگ به دیوار پشت نما می شود.

اسکوپ  فلزی  سنگ  نما:

اسکوپ های فلزی قطعاتی هستند که در سنگ های صنعتی و قطعات بتنی جایگذاری می شوند  تا بتوان با کمک آنها درگیری  بیشتری با ملات ایجاد کرد و یا اینکه بتوان قطعات را بدون استفاده از ملات ایجاد کرد و یا  اینکه بتوان قطعات را بدون استفاده از ملات و با استفاده از پیچ به نما یا دیوار متصل کرد.

نصب سنگ نما به روش خشک:

نمای خشک روشی است که زیاد مورد استفاده قرار میگرید در این روش فضای خالی بین دیوار و سنگ وجود دارد که این فضا خالی باعث می شود سنگ نما ترک  یا شکست نخورد.نصب خشک سنگ نما نمایی کامل و بی نقص است که سرعت بالایی دارد و زیبایی به ساختمان می بخشد.

پله های سنگی :

پله برای ارتباط بین طبقات یک ساختمان چند طبقه و همچنین ایجاد امکان تردد بین سطوح دارای اختلاف ارتفاع خواهد بود وپله را میتوان راه ارتباطی  بین  دو سطح از زمین دانست .

جنس پله؟

جنس پله ی تواند از سنگ , چوب , شیشه , فلز و مواد غیر طبیعی  باشد .اما در بین این مصالح سنگ از همه اینها  بهتر می باشد بدلیل اینکه سنگ از لحا ظ مقاومت و همچنین تنوع در رنگ و طرح های طبیعی را دارا می باشد.
 
آجر نما چیست؟
آجر نما یک نوع آجر است که به عنوان مصالح ساختمانی برای تزیین نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده  می شود. آجرهای نما معمولا در انواع و رنگ های مختلفی در بازار موجود هستند و می توانند به تناسب سبک و طراحی ساختمان انتخاب شوند.
آجر نسوزهم یکی دیگر از انواع آجرها می باشد.آجر نسوز نما دارای تنوع بالایی در رنگ ، سایز و طرح می باشد و بسیاری از طراحان خلاق ، در زمان اجرای نماهای آجرنسوز ، از آن ها به صورت تصادفی استفاده می کنند ، که علاوه بر زیبایی و شکیل بودن در نماها، تفاوت در سبک ، طرح و رنگ ، در تک تک آجرهای نسوز به کار رفته را به نمایش می گذارند.آجرهای نسوز به دلیل مقاومت بالا، جذب آب مناسب و همچنین گیرایی بالا در تماس با ملات ، از مزایای متفاوتی نسبت به دیگرمصالح در مراحل نصب و اجرا برخوردار می باشد.

نکات ایمنی اجرای  ساختمان:

برای ایمن نگه داشتن خود و دیگران ، این چند  نکته ایمنی را باید رعایت کرد :
1-تجهیزات ایمنی خود را همیشه بپوشید . هنگام  ورود به سایت ، اطمینان حاصل کنید که تجهیزات ایمنی مورد نیاز خود را دارید.
2- کار را بدون  بررسی شروع نکنید. در پروژه اجرای ساختمان مطمین شوید  کجا باید وارد شوید ، چه کاری انجام دهید و از چه مواردی باید خوداری کنید تابتوانیدبا اطمینان  کامل  کار کنید.

مفهوم HSEچیست؟

 قبل از این  که به بررسی  نکات ایمنی در ساختمان سازی بپردازیم  میخواهیم درباره  HSE صحبت  کنیم . که از سه کلمه ی ایمنی ،  بهداشت و محیط زیست  گرفته شده  است  و حاوی یک  سری قوانین و مقررات می باشد که تمامی کارفرما ها و کارگران موظف به انجام آن می باشند  تا هم سطح  ایمنی  خود را بالا ببرند و هم کیفیت کار افزایش  پیدا کند .

 مراحل اجرای آسانسور :

اگر چه  مراحل اجرای آسانسور در مدل های مشابه  تقریبا  برابر هستند ولی به دلیل  شرایط متفاوت ساختمانی و اجرایی تقریبا  اجرای هر دستگاه  آسانسور ویژگی  های منحصر به فردی  دارد .  از این رو  اجرای هر دستگاه  آسانسور را می توان  یک پروژه  کرد که شامل مجموعه ای  متنوع  و فعالیت های گوناگون  است .  از طراحی و تهیه  نقشه های مهندسی تا اجرای زیر ساخت لازم  از قبیل چاه  آسانسور و آهنکشی تا تامیین قطعات ،  نصب  و راه اندازی ، کارهای بازرسی  و …
همه مراحل اجرای آسانسور می باشند که هر کدام به مجموعه ای از کارها و فعالیت ها ریزتر تقسیم می شوند. در این مقاله به شرح کلیه مراحل اجرای یک آسانسور می پردازیم:

مراحل اجرای آسانسور شامل چه  مواردی است؟  

می توان  اجرای آسانسور را مطابق  لیست  پایین  به  چند مرحله  اصلی تقسیم  کرد.  هر یک  از مراحل  اجرایی خود به  مجموعه  ای از فعالیت ها تقسیم  می شوند که  در ادامه  به  شرح  آنها خواهیم  پرداخت: 
1- طراحی  آسانسور 
2- اجرای چاه  آسانسور و  آهنکشی 
3- تامین  قطعات  آسانسور 
4-نصب و راه اندازی آسانسور 
5-  تحویل  و اتمام پروژه  

  طراحی آسانسور:  

  طراحی آسانسور را می توان  به  چهار بخش  مهم  تقسیم  نمود.  این  چهار بخش عبارت اند از طراحی اولیه،  طراحی ابعاد آسانسور  و تهیه  نقشه ها ،  تهیه  مشخصات فنی قطعات آسانسور هر محاسبات  آسانسور که در ادامه  شرح  مختصری درباره  هر یک  از این  موارد  می شود .  بدون شک اولین  گام موثر در اجرای آسانسور طراحی آن  است . فاز طراحی بر تمام  مراحل اجرایی و پس  از آن  بهره  برداری و سرویس و نگهداری تاثیر می گذارد.

آنالیز ترافیک در طراحی آسانسور:

یکی از مواردی که در طراحی اولیه آسانسور اهمیت  بسیار زیادی دارند مبحثی  به نام  آنالیز ترافیک  میباشد . 
 آنالیز ترافیک  به ما  کمک  میکند  تا بهترین  حالت  برای تعداد  آسانسور، ظرفیت  آسانسور ،  سرعت  آسانسور  و … را انتخاب کنیم  ،  که تمامی  این  موارد   در جا به جایی  مسافران و همچنین  کمتر کردن زمان  انتظار برای رسیدن  آسانسور  بسیار مهم  هستند .  برخی  از عواملی که  در آنالیز ترافیک  آسانسور   مورد  بحث هستند  عبارتند  از: 
1-  قابلیت  جا به جایی آسانسور : 
 آن  میزان  در صد از جمعیت  ساختمان  که  میتوانند در 5  دقیقه  توسط آسانسور جا به جا شوند.  در ساختمان های مسکونی کافیست  5  درصد از جمعیت  ساختمان بتواند در پنج دقیقه جا به جا شوند تا جا به جایی بین طبقات به صورت مطلوب انجام شود . این درصد در ساختمان های تجاری باید به 12 درصد برسد.

2- زمان سفر اسمی آسانسور :

 مدت  زمانی است  که آسانسور از بالاترین  طبقه  به پایین  ترین  طبقه رفته  و سر جای اول خود باز میگردد.  

3- انتظار برای آسانسور:

 حاصل  تقسیم  مدت  زمان سفر اسمی آسانسور به  تعداد آسانسورها را انتظار برای آسانسور میگویند.  این  زمان  در ساختمان های مسکونی تا  5/1 دقیقه  مورد  قبول  میباشد  و عدد در ساختمان های اداری باید  روی 35  ثانیه  باشد  و در  حالت  بسیار ایده  آل  روی 25  ثانیه  میباشد.

 طراحی چگونگی  قرارگیری  قطعات  آسانسوردر  چاله : 

استفاده  از  حداکثر فضای  چاله  بعد از آنالیز  ترافیک  این  موضوع  که کابین  با چه  ابعادی  ساخته  شود  و بتواند  در  چاله  در نظر  گرفته  شده  نصب و اجرا  شود بسیار مهم  میباشد.  به طور  قطع  هر چه  بیشتر از فضای  چاله  استفاده  شود  اندازه  کابین  بزرگ  تر میشود.
 محل قرار گیری درب  ها  با توجه  به  عرض  و عمق  چاله  شرکت  های   دارای  پروانه  طراحی  و  مونتاژ تصمیم  میگیرد  که چه  نوع  آسانسوری را طراحی کنند.
اینکه  درب  های طبقه  داخل  چاله  قرار گیرد  یا بیرون  چاله  قرار  گیرد .  
  ریل  و وزنه  کابین  ریل ها  چگونه  نصب  شوند،  قاب  وزنه  در  کنار  کابین  قرار گیرد  یا  در  پشت  کابین ،  از چه نو ع دربی  (  سانترال  –  تلسکوپی  . گاها اتوبوسی )  و چه  عرضی  استفاده  شود ،  برخی از مواردی هستند که  در  اندازه  کابین  و  اینکه  حد الامکان  کابین  به  سمت  مربع شکل  برود  تاثیر زیادی  داشته  و باید  در نظر  گرفته  شوند . 

انتخاب  قطعات  مناسب  :

بعد از  طراحی  نقشه  کابین  و آسانسور نوبت  به  انتخاب  قطعات  مناسب  با ظرفیت  و  توقف کابین  میشود.  
 استفاده  از قطعات  متناسب  با  کارکرد و  نوع  آسانسور  بسیار  مهم  است  زیرا  با  انتخاب  لوازم مناسب  و نصب  صحیح  میتوان بهترین  حرکت  و در  عین  حال  کمترین  خرابی  در  را حین  کارکرد آسانسور  تجربه  کرد . 

اجرای  آهن کشی :

  مرحله  اول در  انتخاب  قطعات  و  لوازم  مناسب  و  نصب  مرحله  اجرای  آهن  کشی  میباشد  . استفاده  از  آهن  آ لات  با سایز  مناسب  اولین  گام  در نصب  آسانسور میباشد.  اجرای  آهن  کشی  با آهن آلات مناسب و  کمترین  خطا  بالاترین  و پایین  ترین  طبقات  مرحله  اول  نصب  را تکمیل میکند.  

انتخاب  و  نصب  ریل  مناسب:   

  مرحله  دوم نصب  ریل است ،  انتخاب سایز  مناسب  ریل ( …t5-t9-t16) در  حرکت  نرم  و امنیت  مناسب  متناسب  با بارهای وارده  در نگام  حرکت  با پااشوت  بسیار مهم   است. ریل ها  هم  مانند   آهنکشی  باید با کمتر خطا  نصب شوند   از  آنرو  که کابین   توسط  ریل  ها در  بین  طبقات  حرکت مینماید. ریل ها به صورت   شاخه های پنج  متری   در  بازار  ارایه میشوند  و  توسط پشت بند  به هم متصل  میشوند و در فواصل مختلف  توسط  براکت  ها به آهنکشی  متصل میگردد  . در محل اتصال  ریل ها  به هم  و همچنین  بالاترین  و پایین تر نقطه ریل  باید خطا کم بوده تا کابین بدون  صدا  ولرزش  و تکان های اضافی حرکت کند.

نصب درب طبقات  مختلف  آسانسور:  

جالب است  بدانید  فضا سازی  برای  نصب  درب  آسانسور  در  مرحله  آهن  کشی  انجام  می شود .  این  فضا  باید  با  دقت محاسبه  و  جایگذاری  شود .درب  آسانسور  دو  نوع  است : 
*  درب  کابین:  این  درب  هنگام  حرکت کابین  آسانسور،  حرکت  می کند .  
 * درب  طبقات :  این  درب  همان  دربهایی  هستند  که  در  هر  طبقه  از  ساختمان  تعبیه  می شوند  و در  جای  خود  ثابت  هستند.  
 وجود درب  طبقات  آسانسور  برای  بالا  ایمنی  بسیار موثر  است. درب  های  آسانسور انواع  مختلفی  دارند  که  در  ادامه  با دو  نوع  پر کاربرد  آن بیشتر  آشنا  می شوید. 

*درب اتوماتیک :  این  نوع  درهای  طبقاتی  که  به  درب های  تمام  اتوماتیک  نیز  معروف  است  هم  زمان  با  درب  کابین  آ سانسور، درب  طبقه  نیز باز و بسته  می شود. 

 درب لولایی یا  نیمه  اتوماتیک:  این  نوع  دربهای  طبقاتی  آسانسور  به  جهت  اینکه  ساختاری  شبیه  درب های  معمولی  دارند  و با  دست  باز  و بسته  می شوند   به  درب  های  لولایی  معروف  هستند. از  طرف  دیگر  به این  جهت  که  هنگام  حرکت  آسانسور ، یا  نبودن  کابین  آسانسور  در طبقه ، درب  قفل است   و قابل  باز  کردن  نیست   به  درب  نیمه  اتوماتیک  معروف  است  . 

در کل  می توان  گفت : در  ب  باید  به صورت  تراز  شده  نصب شود  و این  کار  با  شاقول  کاری  درست  ،  عملی  است.  اگر  شاقول  کاری  و نصب  براکت  ها  به درستی   انجام  نشوند ،  بعد  از  گذشت  مدتی  درب  های  طبقاتی  آسانسور  لش  انداخته  و به سختی  باز  و  بسته 

می شوند.

آسانسور های  کارگاهی:   

آسانسورهای  کارگاهی  مکمل  و  تسریع  کننده  برج  سازی  و  سازه  های  بلند  مرتبه  هستند  .  این  آسانسور  ها  قادرند  از  شروع  کار  توسط  خودشان  مونتاژو  با  سازه ساختمان  ارتفاع  بگیرند  .  این  آسانسور ها  قابلیت  کار  تا ارتفاع  500 متر  ودر ساختمان   بالاتر  را داشته  و در  ظرفیت  های  1 و 1.5  تن  تولید  
می شوند  .  در  ساختمان  های  بلند  مرتبه   جهت  انتقال  نفرات  و  مصالح   بعد  از  اتمام  سازه  ساختمان  و  از  ابتدای  شروع  کار  در  ساختمان  از  آسانسورهای  ویژه بار  و  نفر  استفاده  می  گردد .  این  آسانسور  در  انتقال  پرسنل  کارگاه  و  لوازم  و  مصالح  به  طبقات  بسیار  موثر  بوده  و  موجب  تسریع  عملیات  ساختمانی  می  گردند .   

آسانسور  مغناطیسی : 

در  این  آسانسور  ریل  ها  و  تجهیزات  متصل  شده  روی  دیوار  چاه  آسنسور  با  مغناطیس دایم  نقش  استاتور  موتور  و  کابین  آسانسور  نقش  روتور  را  ایفا  می  کنند  .  با  اتصال  جریان برق  به  استا تور  ،  میدان  مغناطیسی  ایجاد  شده  در  نقاطی  قطع  و با  القای  جریان  بر ق به  وسیله  سیم  ها پیچ های استا تور  ،  سیم پیچ ها ی تعبیه  شده روی روتور  باردار  شده و  کابین  به  حرکت  در می آید  ،  بنابرین  در  این  آسانسور  اجزایی  نظیر  وزنه  تعادل  ،  کابل  فولادی  ،  موتور  خانه  و  …وجود  نخواهد  داشت  . آسانسور  های  مغناطیسی  بسیار  ایمن  تر  از  آسانسور  ها ی معمولی  بوده  اما  از  لحاظ  قیمتی  بسیار  گران  تر  می  باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با اصفهان رستا